Demotywacja w pracy: skutki, przyczyny. Co demotywuje pracowników? I Blog Ergotest

  poprzedni wpis następny wpis  

Czynniki demotywujące w pracy — jak pracodawca może pomóc pracownikom?

2023-05-28  |  Zespół Ergotest

Czynniki demotywujące w pracy — jak pracodawca może pomóc pracownikom?

Istnieje wiele sposobów na to, by zmotywować pracownika do pracy. I nic dziwnego, ponieważ motywacja jest jednym z najistotniejszych elementów rozwoju w każdym biznesie. Przeciwieństwem motywacji jest demotywacja, o której mówi się dużo mniej. Jak się zachować, gdy pracownik odczuwa demotywację w pracy? Jakie działania powinien podjąć wówczas pracodawca, by czynniki demotywujące nie rozprzestrzeniały się w firmie?

Poznaj popularne czynniki demotywujące w pracy. Sprawdź, jak pracodawca może pomóc pracownikom.

Spis treści:

Demotywacja w pracy — czyj to problem?

Zaangażowanie w wykonywanie obowiązków służbowych to kluczowy aspekt w długofalowym rozwoju każdej firmy. Pracownicy, którzy rzetelnie wykonują swoje obowiązki, otrzymują za pracę satysfakcjonujące wynagrodzenie. Nie mniej ważna jest także atmosfera w miejscu pracy, na którą wpływ mają relacje z przełożonymi oraz stosunki między pracownikami. W wielu firmach dochodzi jednak do sytuacji, w których pojawia się wśród kadry demotywacja do pracy. Bez wątpienia, ten problem dotyczy nie tylko pracownika jako jednostki, ale też całego zespołu oraz Ciebie, jako przełożonego. Nastrój jednostki, może szybko przełożyć się na spadek zaangażowania pozostałych członków zespołu. Wówczas wspólne wyniki pracy zaczną ulatniać się, co w efekcie spowoduje obniżenie przychodów. A zatem to w Twoim interesie jest, by namierzyć pracownika, który odczuwa demotywacje i podjąć działania, które rozwiążą ten problem. 

Demotywacja pracownika w pracy — przyczyny

Przyczyny demotywacji w pracy mogą być skrajnie różne i wiele zależy w tym przypadku od indywidualnej sytuacji, w której znajduje się pracownik. Nawet w firmach z dużym stażem, może znaleźć się w zespole zatrudniony, który chwilowo odczuwa spadek formy. Najczęściej wymienianą przyczyną demotywacji wśród pracowników jest nieprawidłowe zarządzanie zasobami ludzkimi.

Do czynników demotywujących do pracy zalicza się między innymi poniższe problemy:

  • brak zaufania do pracowników,
  • wyróżnianie jednostek na tle całej kadry,
  • brak porozumienia między pracownikami,
  • niedocenianie pracowników za indywidualne sukcesy,
  • narzucanie zbyt dużego tempa pracy,
  • przerzucanie obowiązków pomiędzy pracownikami,
  • brak możliwości rozwoju zawodowego.

Demotywacja do pracy — skutki

Czy wiesz, że do najważniejszych skutków demotywacji w pracy zalicza się spadek zysków w firmie? Jeśli w Twojej kadrze pojawiają się jednostki, które odczuwają regularnie spadek motywacji do pracy, to warto podejść do problemu poważnie, by rozwiązać go skutecznie. Jeśli będziesz spoglądać pobłażliwie na takie zjawiska, to problem będzie się nawarstwiał. Demotywacja do pracy jednego pracownika może realnie wpłynąć na ogólne pogorszenie wyników. A tego z pewnością żaden przełożony lub szef nie chciałby doświadczyć. Oczywiście czynniki demotywujące mogą być skrajnie różne. Czasem mogą one wynikać z problemów prywatnych, które zupełnie nie dotyczą sfery zawodowej. Mimo wszystko warto obserwować nastroje swoich pracowników, by móc na nie zareagować w odpowiednim czasie.

A więc demotywacja w pracy skutkuje:

  • utratą części zysków,
  • pogorszeniem atmosfery w pracy,
  • stopniowym spadkiem zaangażowania i efektywności,
  • brakiem poczucia przynależności do zespołu.

Podsumowanie: podejmij wyzwanie i nie dopuszczaj do przewlekłej demotywacji pracowników w swoim zespole

Z każdym pokoleniem współpracuje się nieco inaczej. Jeszcze do niedawna pracownicy wykazywali się większą samodzielnością i zaangażowaniem w obowiązki służbowe. Dziś rynek pracy tworzą wychowankowie pokolenia Z oraz Milenialsi, którzy mają zupełnie inne wyobrażenie o aktywności zawodowej. Mimo że większość z nich ma wykształcone poczucie wypełnienia swoich obowiązków, to znacznie ważniejsza jest dla nich równowaga między aktywnością zawodową a życiem prywatnym. Młodzi ludzie zdecydowanie bardziej przykuwają swoją uwagę do takich aspektów jak rozwój osobisty, pielęgnowanie kontaktów z przyjaciółmi oraz świadome wychowywanie dzieci. Do tego są jeszcze obciążeni odpowiedzialnością, związaną z kryzysem klimatycznym więc swój wolny czas poświęcają na działania, które owy kryzys mogą chociaż trochę zatrzymać. Zadbaj o to, by Twoi pracownicy czuli się dobrze w miejscu pracy. Traktuj zespół sprawiedliwie, a obowiązki deleguj zgodnie ze stworzonym planem. Pamiętaj również o docenianiu kadry. Chwal cały zespół, ale też doceniaj pracowników za indywidualne postępy. Unikając popularnych błędów w zarządzaniu zespołem, zminimalizujesz ryzyko pojawienia się demotywacji w pracy. 

Zainwestuj w benefity pracownicze, czyli w dodatkowe i bezpłatne świadczenia dla kadry pracowniczej. Sprawią one, że miejsce pracy staje się bardziej atrakcyjne. Dzięki nim każdy pracodawca może zwiększyć zainteresowanie swoją firmą wśród pracowników. Dzięki wprowadzeniu bezpłatnych dodatków pracownik poczuje się bardziej doceniony przez firmę i związany z nią. Bez wątpienia benefity pracownicze to obopólną korzyść! 

Jeśli interesują Cię tematy związane z organizacją pracy w firmie oraz ulepszaniem biznesowych struktur koniecznie zajrzyj na naszego bloga. Zachęcamy Cię do przeczytania artykułu o Quiet quitting oraz o wspomnianych benefitach pracowniczych, które oferujemy. 

Zachęcamy również do obserwowania naszych kanałów w mediach społecznościowych:

Facebook Instagram Linkedin Youtube

Materiały źródłowe:

https://poradydlafirm.pracuj.pl/jak-zdemotywowac-pracownika-poznaj-5-najczestszych-bledow-w-zarzadzaniu-pracownikami/ 

www.deloitte.com/global/en/issues/work/genzmillennialsurvey.html 


Zobacz także