Praca z domu a bezczynność. 5 porad, jak zadbać o wydajność.

  poprzedni wpis

Praca z domu a bezczynność. 5 porad, jak zadbać o wydajność.

2022-04-30  |  Zespół Ergotest

Praca z domu a bezczynność. 5 porad, jak zadbać o wydajność. Praca z domu a bezczynność. 5 porad, jak zadbać o wydajność.

Jak sobie poradzić, aby wykonywanie obowiązków bezpośrednio z domu było nie tylko wygodne, ale również wydajne? Sprawdź
5 konkretnych porad!

Brak konieczności wczesnego wstawania, aby zdążyć na autobus, tramwaj, pociąg lub przebić się przez poranne korki. Do tego większa elastyczność, więcej czasu dla siebie, a także spore oszczędności finansowe. Mogłoby się wydawać, że praca wykonywana z domu to model pozbawiony jakichkolwiek wad. Ale czy tak jest w rzeczywistości? Niestety, tzw. tryb home office niesie za sobą również pewne zagrożenia, spośród których prawdopodobnie największych jest bezczynność i spadek efektywności.

Jak sobie z nimi poradzić, aby wykonywanie obowiązków bezpośrednio z domu było nie tylko wygodne, ale również wydajne? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w poniższym poradniku. Sprawdź 5 konkretnych porad, które warto wdrożyć!

1. Stwórz miejsce do pracy i... tylko pracy

Jeżeli jest to możliwe - wydziel osobne pomieszczenie, które będzie zarezerwowane wyłącznie do celów służbowych. Jeśli Twoje warunki mieszkaniowe na to nie pozwalają - postaraj się, aby taką rolę pełniła określona powierzchnia Twojego salonu, kuchni, a nawet sypialni.

Ważne, aby była to przestrzeń przeznaczona wyłącznie do wykonywania obowiązków. Gdy będziesz już “po pracy” - staraj się trzymać od niej z daleka!

2. Ustal ramy czasowe, w których pracujesz i odpoczywasz

Choć praca zdalna kojarzy się z elastycznością i poczuciem wolności – warto dokładnie kontrolować czas, który poświęcasz na wykonywanie obowiązków, a który masz przeznaczony na życie prywatne.

Jeśli tylko możesz - postaraj się określić sztywne godziny, które są zarezerwowane tylko na pracę (pamiętaj o robieniu regularnych przerw!). Brak jasnego podziału może doprowadzić do tego, że stracisz kontrolę, a co za tym idzie - poczujesz się, jakby praca wypełniała cały Twój dzień.

P.S. Nie zapomnij poinformować o tym innych domowników. Wszyscy powinni wiedzieć, że od godziny X do godziny Y, nie powinni Ci przeszkadzać ????!

3. Pozbądź się wszystkich “rozpraszaczy”

Gdy przygotujesz stanowisko i ustalisz jasne zasady pracy – pora na wyeliminowanie czynników, które mogą ją zaburzyć. W tym celu: wycisz lub wyłącz prywatny telefon, nie korzystaj z mediów społecznościowych i zapomnij o oglądaniu telewizji lub słuchaniu radia.

Jeżeli w Twoim otoczeniu przebywają inne osoby – wyposaż się w słuchawki i puść z nich muzykę (najlepiej tzw. instrumentale), która skutecznie “odetnie” Cię od bodźców dźwiękowych. 

4. Oddziel życie prywatne od zawodowego

Dopilnuj, aby w Twojej przestrzeni panował ład i porządek, a przede wszystkim - ubierz się, jak do “normalnej” pracy. Fakt, że pracujesz z domu, wcale nie oznacza, że cały dzień możesz spędzić w piżamie lub rozciągniętym dresie.

O ile na początku może wydać się to bardzo wygodne, o tyle po pewnym czasie może doprowadzić do tego, że zatrze się granica między pracą i życiem. A tego chyba nie chcesz, prawda ?????

5. Korzystaj z technologii

Jeżeli masz problemy z koncentracją, wyznaczaniem priorytetów lub ogólnym “ogarnianiem” swoich obowiązków – koniecznie wyposażasz się w odpowiednie oprogramowanie.

Do planowania spotkań z pewnością przyda się kalendarz online (np. od firmy Google). Do zarządzania projektami sprawdzą się takie narzędzia, jak: Monday, Asana lub Trello. Z kolei ochronę przed wspomnianymi rozpraszaczami (zwłaszcza social mediami) zapewni Ci, chociażby wtyczka o nazwie Deprocrastination.

Potrzebujesz więcej sprawdzonych porad na temat pracy home office i nie tylko?

Regularnie odwiedzaj nasz blog. Znajdziesz na nim mnóstwo pożytecznych informacji, które wykorzystasz zarówno podczas pełnienia swoich obowiązków, jak i tuż po pracy!

Zachęcamy również do obserwowania naszych kanałów w mediach społecznościowych: