Jak chronić plecy w podróży? Sposoby na ból kręgosłupa | Blog Ergotest

  poprzedni wpis następny wpis  

Jak chronić plecy podczas podróży?

2022-09-30

Jak chronić plecy podczas podróży?

Lubisz zwiedzać świat bądź praca wymaga od Ciebie spędzania długich godzin, w samochodzie lub samolocie w pozycji siedzącej? Sprawdź, jak chronić plecy podczas podróży.

Ból pleców, który często może zniszczyć wyobrażenie o podróżach służbowych, planowanych od wielu miesięcy wakacjach, sprawia, że chęć do podróżowania może być słabsza. Co zrobić, by uniknąć tego nieprzyjemnego uczucia, a ryzyko wystąpienia bólu pleców od siedzenia lub noszenia torby podróżnej zmniejszyć do minimum? Oto kilka praktycznych porad, które sprawią, że Twoje podróże przestaną Ci się kojarzyć z bólem pleców!

Ból pleców w samochodzie, samolocie lub od noszenia walizek - z czego wynika?

Ból pleców to bardzo uciążliwa dolegliwość, która potrafi pozbawić możliwości czerpania przyjemności z najbardziej wyczekiwanej podróży.

Co może być bezpośrednią przyczyną nagłego bólu pleców w czasie podróży? Najczęściej jest on wynikiem:

  • nieprawidłowej pozycji w czasie siedzenia, 

  • braku podparcia mięśni, stawów oraz kręgosłupa w części lędźwiowej, 

  • zbyt długiego pozostawania w tej samej pozycji,

  • nieprawidłowego ułożenia ciała w czasie podnoszenia walizki. 

Ból kręgosłupa w czasie podróży - poznaj sposoby by go uniknąć

Aby uniknąć nieprzyjemnego bólu pleców w podróży, który w dłuższych trasach może stać się niezwykle dokuczliwy, warto wprowadzić minimalne zmiany we własnych przyzwyczajeniach. 

Korzystaj z walizki, która jest lekka

Specjaliści zalecają wykorzystywanie walizek, które są wykonane z lekkich materiałów, mają regulowaną wysokość rączki oraz wbudowane kółka. Decydując się na taki model, można w znacznym stopniu ochronić plecy przed przeciążeniem. Pamiętaj, że przeładowana walizka również stanowi zagrożenie dla Twoich pleców. Jeśli nie chcesz ich nadwyrężać, weź z sobą dwie mniejsze walizki lub do bagażu dołącz podręczny plecak.

Skontroluj swoją postawę

Zanim wybierzesz się na wakacje, udaj się do specjalisty, który skontroluje postawę Twojego ciała. Czasem drobne wady można zniwelować, stosując proste ćwiczenia. Być może lekarz zaleci zmianę pozycji snu lub wspieranie odcinka lędźwiowego specjalną poduszką i dzięki temu unikniesz nieprzyjemnych konsekwencji.

Podnoś bagaż we właściwej pozycji ciała

Uraz kręgosłupa najczęściej powstaje podczas podnoszenia ciężkich przedmiotów. Ciało odmawia posłuszeństwa w ostatnim etapie zakresu ruchów, np. w czasie wkładania walizki do schowka nad głową lub w czasie skręcania tułowia podczas przenoszenia walizki z bagażnika na ziemię. Warto pamiętać, że ciężkie przedmioty, a z pewnością do takich można zaliczyć podróżne walizki, należy podnosić powoli, a każdą czynność dzielić na mniejsze etapy. Można do tego wykorzystać siedzenie w autobusie lub w samolocie, by na chwilę odstawić bagaż, zanim ponownie uniesiemy go do góry i umieścimy we właściwym miejscu.

Dopasuj ustawienie fotela do własnych potrzeb

Czasem, by uniknąć konsekwencji nienaturalnego ułożenia ciała podczas długiej podróży, wystarczy ustawić oparcie fotela pod odpowiednim kątem. W ten sposób można się ustrzec od garbienia oraz pochylania ciała do przodu, co często prowadzi do nieprzyjemnego bólu. Pamiętaj o dodatkowym podparciu dolnej części pleców, szyi oraz stóp. Możesz w tym celu wykorzystać specjalne poduszki, które są dostępne w sklepikach na lotniskach i peronach. Jeśli musisz skorzystać z laptopa czy tabletu, w miarę możliwości staraj się go trzymać na stoliku, tak by nie pochylać często głowy w dół.

Zmniejsz napięcie mięśni pleców

Jeśli już od początku podróży odczuwasz dyskomfort w okolicach kręgosłupa, zabierz z sobą termofor lub jednorazowy ogrzewacz na baterie do rąk. Pamiętaj, że w czasie podróży samolotem musisz zastosować się do aktualnych przepisów i wytycznych. Nie każdy przedmiot można zabrać na pokład maszyny. Jednak oprócz jednorazowych ogrzewaczy możesz wykorzystać także plastikową butelkę po wodzie i wypełnić ją lodem z wózka z napojami. Zimny okład pomoże znieczulić ból, np. podczas ataku rwy kulszowej. 

Rób regularnie przerwy, by ochronić plecy przed bólem

Zmiana pozycji w regularnych odstępach czasowych ma realny wpływ na nasze ciało i może skutecznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia bólu pleców w czasie podróży. Jeśli podróżujesz autem, zaplanuj sobie trasę w taki sposób, by co jakiś czas móc zrobić 10-minutową przerwę w podróży. Jeśli korzystasz ze środków masowego transportu, wstań i wykonaj kilka skłonów, rozluźnij mięśni nóg oraz szyi. Wprowadzenie tak niewielkich zmian może uchronić Cię przed bolesnymi konsekwencjami.

Podsumowanie: dlaczego warto dbać o plecy i chronić je przed bólem kręgosłupa?

Każda wielogodzinna podróż może być wyzwaniem dla Twojego organizmu. Jeśli na co dzień nie dbasz o to, by Twoje ciało było sprawne, a większość czasu spędzasz w pozycji siedzącej, to nawet uniesienie niewielkiej walizki może skutkować bólem pleców. W pozycji siedzącej lub w bezruchu pojawia się niestety często ból, który później skutecznie uniemożliwia czerpanie radości ze zwiedzania nowych miejsc. Jeśli chcesz oszczędzić sobie nieprzyjemności związanych z bólem pleców w pozycji siedzącej, zwróć uwagę na wprowadzenie do swojego życia drobnych zmian opisanych przez nas wcześniej. Ponadto pamiętaj o codziennej gimnastyce, by zmniejszyć ryzyko nadwyrężenia mięśni przykręgosłupowych. Twoje ciało Ci za to podziękuje!

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat zdrowia czy ergonomii pracy, pamiętaj, aby zapoznać się z blogiem Ergotest. Znajdziesz na nim mnóstwo pożytecznych informacji, które wykorzystasz zarówno podczas pełnienia swoich obowiązków, jak i tuż po pracy!

Zachęcamy również do obserwowania naszych kanałów w mediach społecznościowych.

Facebook Instagram Linkedin Youtube 


Zobacz także