Praca hybrydowa - co to? Zalety i wady hybrydowego systemu pracy.

  poprzedni wpis następny wpis  

Praca hybrydowa - co to? Zalety i wady hybrydowego systemu pracy.

2022-04-29  |  Zespół Ergotest

Praca hybrydowa - co to? Zalety i wady hybrydowego systemu pracy. Praca hybrydowa - co to? Zalety i wady hybrydowego systemu pracy.

Poznaj definicję, a także mocne oraz słabe strony wynikające z wdrożenia modelu pracy hybrydowej w Twoim przedsiębiorstwie.

Do niedawna praca w modelu hybrydowym wśród wielu pracodawców budziła strach przed spadkiem wydajności, a także problemami z komunikacją. Jednak rewolucja, która dotknęła praktycznie cały świat, sprawiła, że nawet najbardziej “zatwardziali” przedsiębiorcy zaczęli dostrzegać, że pozwolenie pracownikom na wykonywanie obowiązków z dowolnego miejsca to nie tylko utrata “pewnej” kontroli nad ich działaniami. To przede wszystkim zestaw konkretnych benefitów, na których mogą skorzystać także ich firmy.

Czytaj dalej i poznaj definicję, a także mocne oraz słabe strony wynikające ze wdrożenia modelu pracy hybrydowej w Twoim przedsiębiorstwie.

Czym jest i na czym polega praca w systemie hybrydowym?

Na początku warto wspomnieć, że termin pracy hybrydowej nie znajduje dokładnego określenia w przepisach polskiego prawa. Taki stan rzeczy sprawia z kolei, że wiele organizacji podchodzi do tego bardzo elastycznie, a co za tym idzie - każde przedsiębiorstwo może definiować go na swój własny sposób.

Ogólną charakterystykę pracy hybrydowej - i to bez względu na punkt widzenia poszczególnych firm - można sprowadzić do następującej definicji. Mianowicie, praca hybrydowa to system, w ramach którego pracownik może wykonywać swoje obowiązki stacjonarnie (siedzibie firmy) oraz zdalnie (np. w tzw. home office).

Termin pracy hybrydowej może odnosić się nie tylko do pojedynczych pracowników, którzy mogą pracować “na miejscu” lub “z domu”. Tego rodzaju tryb znajduje swoje zastosowanie także wobec całych struktur - dzieląc tym samym pracowników (a nawet całe działy) na tych, którzy pracują zdalnie oraz tych, którzy w 100% wykonują swoje obowiązki stacjonarnie.

Szczegółowy podział na to, ile dni lub godzin osoba spędza w biurze należącym do pracodawcy, a ile z nich może poświęcić na pracę np. z własnego domu lub mieszkania - zależy od wspólnych ustaleń między nim a przedsiębiorstwem.

Jakie zalety niesie za sobą hybrydowy system pracy?

Z uwagi na fakt, iż ten model współpracy niesie różne korzyści dla różnych grup - jej pozytywne strony również warto rozpatrywać z kilku perspektyw.

Praca hybrydowa - korzyści dla pracowników

Szczególnymi zaletami w tej materii są:

  • Oszczędność czasu i pieniędzy. Wykonywanie swoim obowiązków bezpośrednio z domu niesie za sobą kluczową zaletę, jaką jest brak konieczności codziennych dojazdów do firmy. To z kolei przekłada się nie tylko na ograniczenie wydatków (na bilety, paliwo itp.), ale przede wszystkim przyczynia się do odzyskania nawet kilku godzin każdego dnia.
  • Wygoda i elastyczność. W wielu przypadkach praca w częściowym trybie home office jest możliwa także w niestandardowych godzinach. To z kolei sprawia, że pracownicy zyskują większą swobodę i zdecydowanie łatwiej udaje im się osiągnąć tzw. work-life balance.

Praca zdalna - korzyści dla pracodawców

Do głównych atutów takiego systemu działania zaliczamy:

  • Ograniczenie kosztów związanych z użytkowaniem powierzchni firmy. Oddelegowanie części pracowników do wykonywania swoich obowiązków bezpośrednio z domu oznacza również istotne oszczędności związane z wynajmem, budową czy utrzymaniem biura.
  • Dostęp do szerszego grona pracowników. Kolejną istotną zaletą pracy w systemie hybrydowym jest otwarcie firmy na pracowników z innych miast, jak i kompletnie innych części kraju czy całego świata. Firmy korzystające z możliwości pracy zdalnej nie są ograniczone przez konkretną lokalizację, a co za tym idzie - zyskują dostęp do zdecydowanie większej puli kandydatów do pracy.

Jakie są wady pracy hybrydowej?

Choć system pracy, na którym korzystają obie strony, wydaje się wręcz idealny – warto pamiętać, że tzw. hybryda ma też pewne ograniczenia.

Pierwszym z nich jest brak pełnej kontroli nad pracownikami. Niestety, brak jasnych procedur, a także zaufania na linii pracodawca – pracownik, może doprowadzić do tego, że model ten nie będzie do końca efektywny.

Drugie wyzwanie stanowią bariery komunikacyjne. Choć wykorzystywanie telefonów, skrzynek pocztowych, komunikatorów oraz konferencji online jest już na porządku dziennym – wiele osób preferuje tradycyjne spotkania “na żywo”.

Trzeci aspekt dotyczy ograniczeń wynikających wprost ze specyfiki danego przedsiębiorstwa. Nie ma się co oszukiwać – pomimo wielu istotnych zalet, praca w systemie hybrydowym nie może być zastosowana wszędzie. O ile sprawdzi się w większości biur, o tyle nie da się jej wdrożyć np. na produkcji czy przy wykonywaniu określonych usług. 

O czym warto pamiętać podczas organizacji pracy hybrydowej?

Aby praca w modelu hybrydowym przynosiła konkretne rezultaty, należy wziąć pod uwagę takie aspekty, jak:

  • Odpowiednie wyposażenie stanowiska – w tych kwestiach praca w domu nie różni się niczym od obowiązków wykonywanych w siedzibie firmy. W związku z tym należy dopilnować, aby pracownicy posiadali wszystko, czego potrzebują. W biurze, jak i na home office przyda się ergonomiczny fotel, dopasowane biurko, komputer oraz inne niezbędne elementy.
  • Sprawna komunikacja – ten aspekt jest szczególnie ważny. Dlatego obok firmowej skrzynki i służbowego telefonu, warto wdrożyć do firmy komunikatory oraz oprogramowanie do prowadzenia spotkań w formie video.

Szukasz innych wskazówek dotyczących organizacji pracy?

Pamiętaj, aby zapoznać się z blogiem Ergotest, na którym czeka na Ciebie znacznie więcej wartościowych porad i informacji. Zapraszamy!

Zachęcamy również do obserwowania naszych kanałów w mediach społecznościowych. Znajdziesz tam bogatą skarbnicę przydatnych wskazówek zdrowotnych, jak i tych dotyczących samego stanowiska pracy! :)